دبستان دخترانه فرهنگیان زنجان - ناحیه 2

ارتباط مستمر اولیای دانش آموزان با مسئولین و معلمین مدرسه

مصوبات انجمن معلمان مدرسه

+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم دی 1386ساعت 15:59  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

مقالات علمی و آموزشی

+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم دی 1386ساعت 15:45  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

چطور نور اتاق خواب كودك را تنظيم كنيم؟

   يكي از مسائل مهمي‌كه در اتاق خواب كودك بايد به آن توجه شود، وضعيت نور اتاق است.

  البته كودك درس‌خوان شما بايد در اتاق خصوصي خود كه معمولا تكاليف مدرسه را هم در آنجا انجام مي‌دهد، نور كافي داشته باشد اما اهميت نور، فراتر از خصوصيات فردي و شخصيتي كودك است. نور، عنصر لازمي‌است كه هيچ كودكي - چه درس‌خوان و چه تنبل - نبايد از آن محروم بماند و هر انساني - چه كودك و چه بزرگسال - براي ادامه حيات به آن نياز دارد.

   به طور كلي، وضعيت نور اتاق خواب كودكان به لحاظ نيازهاي خاص اين سنين، توجه و حساسيت بيشتري نسبت به اتاق خواب بزرگسالان مي‌طلبد. كودك نيز مانند فرد بزرگسال، بايد نوري در اتاق خواب داشته باشد كه هنگام روز، انجام كارهايي از قبيل پوشيدن لباس و پيداكردن اشيا را به‌خوبي امكان‌پذير كند، امكان تشخيص رنگ‌ها را به او بدهد و براي كارهايي همچون نقاشي و مطالعه و نوشتن تكاليف درسي، مقدار كافي و جهت مناسبي داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به ميز تحرير براي فارسي‌زبان‌ها كه جهت خط نوشتاري آنها از راست به چپ است، بايد از چپ به راست باشد. هنگام شب نيز بايد آنقدر نور در اتاق باشد كه كودك، هم بتواند خوب استراحت كند و هم در صورت نياز به برخاستن از تختخواب در نيمه‌شب، توانايي تشخيص اشياي پيرامون خود را داشته باشد.

   مهم‌ترين نكته‌اي كه در مورد نور مصنوعي اتاق كودك بايد مورد توجه قرار بگيرد، ايمني است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور كم‌شدتي احتياج داريد كه در طول دفعات فراواني كه به كودك سر مي‌زنيد تا به او غذا بدهيد، پوشكش را عوض كنيد يا او را بخوابانيد، توانايي ديد كافي را در اختيارتان بگذارد. از يك چراغ خواب دوشاخه‌دار يا يك چراغ كوچك حباب‌دار با لامپي كه ولتاژ آن زياد نيست(حداكثر 12ولت) استفاده كنيد.

اين نكات ايمني را در اتاق خواب كودك در نظر داشته باشيد:

-  مطمئن شويد كه انگشتان كودك كنجكاوتان نمي‌تواند روكش قطعات برقي را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد يا به سيم‌كشي برق نزديك شود.

-   از لامپ‌هايي استفاده كنيد كه به ديوار نصب مي‌شوند. چراغ‌هاي پايه‌دار ممكن است به‌سادگي واژگون شوند.

-  اگر كودك‌تان كامپيوتـــر يا تلويزيـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهيد در تاريــكي مطلق به صفحه مونيتور يا تلويزيون خيره شود.

-  براي چشم كودك بهتر است كه هنگام نگاه‌كردن به تلويزيون، چراغ كم‌نوري در اتاق، روشن باشد. اين چراغ ممكن است يك لامپ قابل‌تنظيم سقفي يا چراغ مطالعه‌اي باشد كه شعاع آن از سقف به ميز تحرير مي‌تابد.

-    چراغ‌هاي ديمردار براي اتاق كودك عالي هستند. اين چراغ‌ها ذهن كودك را براي خوابيدن آماده مي‌كنند.

-  در مورد طرح نور اتاق كودك، به ياد داشته باشيد كه كودك شما مدام رشد مي‌كند و نيازها و علايق او نيز در حال تغيير است؛ بنابراين طرح نور اتاق او نيز بايد قابليت تغيير مداوم را داشته باشد. براي سنين مختلف، انواع طرح‌هاي دكوراتيو چراغ از هواپيما تا چرخ‌وفلك و «سيندرلا» و «شرك» را مي‌توانيد پيدا كنيد 

+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم دی 1386ساعت 13:8  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

راهکارهایی برای کاهش اضطراب واسترس درامتحانات

 

طي جلسه اي كه درمورخ 25/9/1386 ساعت 30/15در دفتر آموزشگاه با حضور همكاران محترمه تشكيل گرديد پس از بحث واظهار نظر كليه همكاران درزمينه ي روش كاهش اضطراب در زمان امتحانات ارائه گرديد اهم نقطه نظرات وراهكارهاي ذيل مد نظر همكاران بوده است :

اضطراب:نوعي حالت حيجاني ناخوشايندومبهم است كه با پريشاني ،هراس ،تپش قلب ،تعرق ، سردرد ، بي قراري همراه است وجود اندكي اضطراب مطلوب وموجب افزايش تلاش مي شود ولي اضطراب بيش از حد باعث افت تحصيلي مي گردد.

اضطراب امتحان : وقتي فرد نسبت به توانايي واستعداد خود در شرايط امتحاني دچار شك وترديد مي شود اين اضطراب پيش مي آيد.

عوامل بوجود آورنده اضطراب امتحاني

o   عوامل فردي دانش آموز :اضطراب عمومي ،پايين بودن اعتماد به نفس ،هوش ،تمركز ،انتظارات نادرست ازخود ، روشهاي نادرست مطالعه

o   عوامل خانوادگي :شيوه هاي تربيتي والدين ، انتظارات سطح بالاي والدين ،جو عاطفي حاكم ،ويژگي هاي شخصيتي وطبقه ي اقتصاداي اجتماعي والدين

o   عوامل آموزشگاهي واجتماعي : انتظارات معلمان ، رقابت ،سيستم آموزشي حاكم بر مدارس، نوع درس ،مدرك گرايي

                    «دختران معمولاً مضطرب تر از پسران هستند»

عوامل موثر در ميزان اضطراب امتحان:

o        سرزنش وتنبيه كودك به خاطر كسب نمره كم

o        انتظارات معلم ،مهارت هاي تحصيلي وروشهاي مطالعه ودشواري امتحانات

o        شرايط برگزاري امتحان

o        هوش وطبقه ي اجتماعي واقتصادي

o        انگيزه پيشرفت تحصيلي وغيره

نقش اولياي مدرسه در كاهش اضطراب امتحان:

ü      پرهيز از ايجاد رقابت در كاهش اضطراب امتحان

ü      هدف از امتحان ارزيابي دانسته هاي دانش آموز تلقي گردد

ü      توجه به اصول سنجش واندازه گيري (سطح دشواري سوالات )

ü      امتحانات مستمر خود آزمايي ( آشنا شدن با نحوه امتحان )

ü      كاهش اعتبار نمره وارزش گذاري بيشتر به فعاليت هاي علمي وتحقيقاتي

ü      آموزش هاي جبراني

ü      اجراي مسابقات علمي متعدد

نقش مدير در كاهش اضطراب

ü      عدم حضور مراقب بالاي سر دانش آموز

ü      عدم گوشزد نمودن جواب اشتباه سوالات

ü      اجتناب از صحبت با دانش آموز حين امتحان

ü      پيش بيني تهيه سوالات با كيفيت بالا و خوانا

ü      اجتناب از برخورد شديد با دانش آموزان خاطي

توصيه هاي ويژه آغاز امتحانات دانش آموزان (روشهاي صحيح مطالعه)

1.       اعلام برنامه ي امتحاني به دانش آموزان يك هفته قبل از شروع امتحانات

2.       تنظيم زمان آزمون ها با توجه به سطح دشواري دروس

3.       اجتناب از برگزاري امتحانات با وقت اختصاصي كم

4.       استقرار دانش آموزان در محل امتحان چند دقيقه قبل از شرع امتحان

5.       پيش بيني امكانات مناسب

6.       توسل به دعا و توكل به خدا هنگام شروع امتحان 

7.       عدم تغيير جاي دانش آموزان درحين برگزاري امتحان

8.       بيان جملات آرامش بخش به دانش آموزان توسط معلم قبل ازجلسه امتحان

مطالعه ي فعال و پويا ( نوشتن نكات مهم در حين خواندن )

مزاياي شيوه ي صحيح مطالعه :گاهش زمان مطالعه ، افزايش ميزان يادگيري ، طولاني تر نمودن مدت نگهداري مطالب در حافظه ، به خاطر سپاري آسان اطلاعات مي باشد كه با استفاده از شش روش ذيل اين امر محقق مي گردد.

1.       خواندن همراه با نوشتن

2.       خط كشيدن زير نكات مهم پس از دريافت ودرك مفهوم

3.       حاشيه نويسي

4.       خلاصه نويسي

5.       كليد برداري (كوتاهترين و پر معني ترين كلمه )

6.       طرح شبكه مغزي وخلاقيت (بهترين روش براي فراگيري )

§    بطور كلي ساماندهي نوشته ها به بهترين شكل ومشخص كردن نكات اصلي وفرعي براي دستيابي به مطالب مهم، درصد موفيقت دانش آموز را افزايش مي دهد

نحوه كاهش استرس شب امتحان

o    برگزاري آزمونهاي تشخيصي در طول سال وشناسايي ضعف هاي دانش آموزان ونظارت مستمر والدين ،تكيه بر دانسته هاي عمقي وكلاسي بجاي تكيه بر تقويت حافظه

o    زمان بندي براي مطالعه ي كافي ومرور دائم مطالب قبل از امتحان و نوجه به اشتباهات به ميزان فرصت هاي يادگيري

      « غلبه بر اضطراب امتحان مهارت است وبه تمرين نياز دارد »

توصيه هاي بهداشتي براي ايام امتحان

1.       مواظب سلامتي بوده وغذا را آرام ميل كنند

2.       در طول روز آب كافي بنوشند (نيم ساعت قبل از غذا و يكي دو ساعت بعد از غذا )

3.       در زمان مطالعه از خوردن غذا وتنقلات پرهيز شود

4.       صبحانه غذاي اصلي است به طور كامل ميل شود بهتر است از پنير وگردو استفاده گردد

5.       عدم استفاده زياد از مواد غذايي شيرين و پرچرب

6.       مصرف روزانه يك ليوان شير

7.       مصرف سبزي هاي تازه

8.       پرهيز از خوردن ماست ودوغ وترشي ( باعث خواب آلودگي وكسالت مي شود)

9.       خود داري از مصرف قهوه وچاي پر رنگ

10.   تغذيه متعادل ومتنوع

11.   با ياد خدا وانجام بموقع نماز ،آرامش روحي را كاملتر كنيد

12.   خواب كافي در شب امتحان در زمان مناسب

13.   استراحت در موقع خستگي

14.   خواب نيم ساعتي نزديك ظهر، نشاط آور است

15.   تلقين اميد وشادابي به خودشان

16.   نرمش و ورزش سبك در برنامه ي روز هاي هفته

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم دی 1386ساعت 6:56  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

راهکار های تقویت انشانویسی

طي جلسه اي كه درمورخ 27/8/1386 ساعت 30/15در دفتر آموزشگاه با حضور همكاران محترمه تشكيل گرديد پس از بحث واظهار نظر كليه همكاران درزمينه ي روش هاي تقويت انشاء نويسي در محيطي دوستانه ارائه گرديد اهم نقطه نظرات وراهكارهاي ذيل مد نظر همكاران بوده است :

·     با توجه به اين واقعيت كه اهداف انشاء نويسي بطور خلاصه عبارتند از :

ü خلق اثري نو

ü پرورش قدرت تفكر و تدبر

ü كسب مهارت در نوشتن

ü پرورش حس كنجكاوي ومهارت دقت

ü رشد شخصيت اجتماعي كودكان

ü ايجاد علاقه به مطالعه

ü پرورش قدرت خلاقيت و آفربنندگي

ü توانايي ايجاد ارتباط نزديك با ديگران

براي رسيدن به اين هدف بايستي ابتدا به تقويت مهارت خوب ديدن وخوب شنيدن دانش آموزان پرداخت.ازهمان روزهاي آغازين مدرسه با تمرين هاي متنوع شنيداري وگفتاري به عنوان مثال استفاده ازحركات پانتوميم  يا پخش صداهاي مختلف از طريق نوار  يا بازي با كلمات به تقويت اين مهارت اقدام نمود.

 در قدم بعدي مهارت گوش دادن وخواندن كه لازمه نوشتن مي باشد تقويت شود با تمريناتي از قبيل بازگويي داستان يا تمام كردن داستان ناقص ،صحبت كردن در مورد موضوعي بمدت چند ثانيه ،اظهارنظر شفاهي در مورد تصاوير ونگاره ها وتمرينات ببين وبگو.

مي توان بصورت گروهي نيز كار كرد به اين صورت كه هر نفر از كلمه اي جمله  بسازد، جمله ها را در گروه ها بررسي كرده و جملات گروه ها با هم عوض شود وخود دانش آمو زان جملات يكديگر را بررسي كرده واظهار نظر نمايند.

·     نكته ي قابل توجه اينكه بايستي به ساختار جمله هاي ساخته شده ي دانش آموزان توجه بيشتري  شود كه از نظر دستوري فعل وفاعل در جاي مخصوص خود قرار گرفته شوند وجملات معني كامل تري را دارا باشند ،سعي شود از همان ابتداي پايه، جملاتي دو قسمتي ساخته شود تا دانش آموزان در اثر تمرين وممارست به اين فن دست پيدا كنند يا بتوانند در حدود يك كلمه يا فصل، چند جمله بسازند ،جملاتي كه با هم مرتبط باشند.

ü نوشتن انشاء از موضوع دلخواه خود دانش آموزان

ü نوشتن انشاي مشورتي

ü داستان معروف در كلاس بازگو شود وسپس از دانش آموزان خواسته شود اين داستان را با روش باز آفريني تغيير محتوا دهند .

·   براي هر كاري ايجاد انگيزه نقش اساسي در ميزان موفقيت آن امر خواهد داشت براي ايجاد انگيزه از خاطره هاي خوش وقصه هاي طنز استفاده شود .

ü  از روش هاي حدس بزن آخر داستان وادامه ي آن توسط دانش آموزان براي تقويت انشاء نويسي موثر است.

ü متن نويسي با استفاده از چند تصوير

ü استفاده از متن براي گذاشتن علامت هاي نگارشي توسط شاگردان

ü نوشتن  گزارش از بازديد ها

ü استفاده از فيلم هاي آموزشي ونمايش آنها وخواستن نوشتن آنچه ديدده وشنيده اند به صورت كتبي

ü استفاده از روش بارش مغزي در گرو ها براي موضوعات غير ملموس .

در نهايت در دوره ابتدايي مي توان تلفيقي از اين روشها را با توجه به سطح معلومات وگنجينه ي لغات دانش آموزان را به كار بست واهميت زيادي به اين موضوع داد واز گفتن انشاء هاي كليشه اي متداول در مقاطع پاياني دوره ا بتدايي جداً پرهيز كرد .  

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم دی 1386ساعت 6:54  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

فرزندان ناسازگار

 رفتارهاي ناسازگارانه :

رفتارهايي هستند كه با نظر پدر و مادر ، اطرافيان و جامعه سازگاري ندارد. رفتار فرزندان ناسازگار احساس بسيار بدي را در اطرافيان ايجاد مي كند به طوري كه خود نيز تحت تأثير واكنش هاي ناخوشايند آن، از سوي ديگران واقع مي شوند.

 انواع رفتارهاي ناسازگارانه :

 روانشناسان معمولاً رفتارهاي ناسازگار را در سه طبقه تقسيم بندي مي كنند:

1. اختلال بيش فعالي و كمبود توجه

2. اختلال لجبازي و نافرماني

3. اختلال سلوك

گرچه شباهت هاي زيادي بين آن ها وجود دارد، ولي ويژگي هاي متمايز كننده اي هم در آن ها به چشم مي خورد. ممكن است علايم هر سه طبقه در يك كودك ديده مي شود كه براي آشنايي بيشتر به رفتارهاي هر كدام اشاره مي نماييم

كودكان بيش فعال و كمبود توجه :

- نمي توانند رفتارشان را كنترل و تنظيم كنند.

- نمي توانند رفتارهاي هماهنگ و مناسب با اطرافيان، از خود نشان دهند.

- با علامت هايي مثل كم توجهي، حواس پرتي و كمبود تمركز همراه مي باشند.

- رفتارهاي تكانشي آن ها بيش از حد معمول است.

- در كارهايي كه به آن ها علاقه و مهارت داشته باشند، هيچ تفاوتي با همسالان خود ندارند.

- خيلي سريع توسط محرك هاي خارجي دچار حواس پرتي مي شوند واز كار خود وظيفه ي اصلي خود (غالباً تكاليف مدرسه) باز مي مانند.

- اغلب وسايلشان را گم مي كنند و فراموشكارند

- مرتب حركت مي كنند و آرام و قرار ندارند.

- ميان صحبت ديگران مي پرند و تأمل ندارند.

- نوبت را رعايت نمي كنند.

- سريع از كوره در رفته و اشيا را به سوي ديگران پرتاب مي كنند.

- رفتارهاي جسورانه و خطرناكي از خود نشان مي دهند.

- در توجه به جزئيات ناتوانند.

- در صحبت كردن مستقيم با آنان، به نظر مي رسد به گوينده توجهي ندارند و گوش نمي كنند.

- قادر به پي گيري دستورات نيستند و كارها را نيمه كارها رها مي كنند.

- از كارهايي كه نياز به تلاش ذهني دارد اجتناب مي كنند.

- كارهاي خد را ناتمام رها مي كنند.

 كودكان لجباز و نا فرمان :

- رفتارهاي منفي و نابهنجار از آن ها زياد ديده مي شود.

- از قوانين روزمره سرپيچي مي كنند.

- زود قهر مي كنند و قشقرق به راه مي اندازند.

- با بزرگترها بيش از حد بحث و جدل مي كنند.

- ديگران را در امور مقصر مي دانند و از آزار و اذيت و ناسزاگويي به آنان دريغ ندارند.

- عصباني و زود رنج اند.

- رفتارهاي خشونت آميز دارند.

- كينه توز و انتقام گيرنده اند.

کودكان اختلال سلوك :

- معمولاً به حقوق ديگران تجاوز مي كنند.

- رفتارهايي مانند قلدري و تهديدي ديگران دارند.

- در نزاع و كتك كاري از وسايل خطرناك مانند چاقو و ... استفاده مي كنند.

- معمولاً دست به سرقت مي زنند.

- به اموال عمومي و ديگران تخريب مي رسانند.

- فرار از خانه و مدرسه در آن ها بيشتر ديده مي شود.

 علل و انگيزه هاي ناسازگاري فرزندان :

1. علل ارثي : گروهي معتقدند بسياري از ناسازگاري هاي كودكان ريشه در سرشت و طينت آن ها دارد كه به همراه ژن از طريق والدين به آن ها منتقل مي شود.

2. علل زيستي : مانند نقص عضو، اختلال در بينايي و شنوايي و اختلال در مغز و دستگاه هاي عصبي در قبل يا حين يا بعد از تولد مي تواند از ديگر عوامل باشد.

3. علل رواني : مانند وجود فشارهاي دروني، ميل به استقلال، وجود تعارض و كشمكش در زندگي روزمره خصوصاً زماني كه كودك خود را بي پناه و بدون پشتوانه احساس كندف عادات عصبي مانند ناخن جويدن و انگشت مكيدن و .. در او مشاهده مي شود.

4. علل عاطفي : مانند احساس محروميت از محبت والدين، ناكامي از دستيابي به اهداف مورد علاقه، ولادت كودك جديد در خانواده، عدم امنيت عاطفي به هر دليل ممكن

5. علل اجتماعي : مانند نابساماني و اختلاف و درگيري بين اعضاي خانوادهف متاركه ي والدين، بدآموزي از الگوهاي خانه و مدرسه و جامعه، عدم مقبوليت در بين ديگران، يادگري رفتارهاي نامطلوب از گروه همسالان، عدم نظارت كافي والدينف عدم وجود قانون منصفانه و قاطع در خانه و مدرسه، مشكلات اقتصادي و ....

6. علل تربيتي‌: مانند عدم يا افراط محبت، ناهماهنگي بين عاملان تربيتي در خانه و مدرسه و جامعه، برآورده كردن تمام خواسته هاي كودك بدون چون و چرا و يا بالعكس، تنبيه بدني و آزارهاي رواني، مقايسه و تحقير و سرزنش كودك و ...

چگونه با رفتارهاي ناسازگارانه ي فرزندان برخورد كنيم ؟

1. اگر خود تحت فشارهاي رواني ناشي از زندگي و كار قرار داريم و نمي توانيم رفتار و گفتار خود را كنترل كنيم، بهتر است قبل از انجام هر كاري در مورد فرزند به فكر روشي براي كنترل فشارهاي خود باشيم كه تحقيقات نشان داده است اگر والدين بتوانند برخي رفتارهاي خود را تغيير دهند فرمانبري كودك بيشتر خواهد شد.

2. افكار غلط و انحرافي درباره فرزند خود نداشته باشيم. مثلاً فرزندم اين كار را مي كند تا حرص مرا در بياورد. يا او باعث تمام مشكلات در خانه است. چنين افكاري زمينه به وجود آمدن احساس بسيار بد را نسبت به فرزند مهيا مي كند و يقيناً بر رفتار ما و او اثر منفي مي گذارد.

3. از ارائه دستورات مبهم، كلي و تكراري اجتناب كنيم. مثلاً به جاي اين كه بگوييم «خودت را جمع و جور كن» شفاف و مشخص بگوييم كه از او چه مي خواهيم مثلاً دوست دارم تا پنج دقيقه ديگر دفتر و كتاب هايت را از وسط اتاق جمع كني.

4. به جاي سخنراني و بحث و جدل، كوتاه و مؤثر با لحني محكم ولي در كمال آرامش به او گوشزد كنيم كه رفتارش در ما چه تأثيري گذاشته و اگر از اين رفتار خود دست برندارد چه عاقبتي در انتظار اوست.

5. به ياد داشته باشيم عاقبتي را براي او مشخص كنيم كه شدني و كوتاه مدت باشد. مثلاً نگوييم « براي هميشه ازاين خانه خواهم رفت» يا «حق نداري از اين به بعد تلويزيون تماشا كني» بهتر است بگوييم امروز از ديدن اين برنامه محروم هستي و يا اين هفته تو را به پارك نمي برم.

6. انجام دادن خواسته هايمان را وظيفه او ندانيم بلكه بعد از انجام دادن دستوراتمان او را با كلام و هداياي مورد علاقه تشويق نماييم.

7. با مشاركت فرزندمان ليستي از مهمترين قوانين در خانه به ترتيب و همراه با روش انجام دقيق آن ها تهيه كرده و پس از مشخص كردن نوع محروميت براي انجام ندادنشان، با قاطعيت اجرا كنيم.

8. عوامل مشكل ساز را شناسايي و در جهت رفع آن ها اقدام نماييم.

9. به نيازهاي جسمي، عاطفي، رواني، اجتماعي، اقتصادي و .... فرزندان بيشتر توجه كنيم.

0 1.سعي كنيم فرصتي را ايجاد كنيم تا كودكان بتوانند نسبت به رفتارهاي نامناسب خود فكر كنند.

11.ارتباط خود را با مدرسه و مسؤولان بيش از پيش تقويت كنيم.

12. ار تنبيه بدني اكيداً خودداري نموده و در صورت نياز از محروم سازي هاي كوتاه مدت استفاده كنيم.

13. براي شنيدن مسائل و مشكلات فرزندان وقت گذاري كنيم.

14. از سرزنش و تحقير كردن و مقايسه ي فرزندان جداً خودداري كنيم.

15. ضمن تقويت ابعاد معنوي در فرزندان، روش هاي آرامش دهي ديني را به آن ها آموزش دهيم از جمله :

ذكرو ياد خدا ( الا به ذكر الله تطمئن القلوب) ؛ توكل به خدا جهت خاموش كردن خشم ؛ صلوات بلند ؛ نماز خواندن

 16. علايم هشدار دهنده خشم را به فرزندان آموزش دهيم تا بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند از جمله  :

علايم جسمي مثل (افزايش ضربان قلب، سريع شدن تنفس، عرق كردن، سفت شدن عضلات ، داغ شدن بدن و ...)

علايم فكري مثل (ازش متنفرم، مي خوام بزنمش، داره به من زور ميگه و ...)

علايم رفتاري مثل (داد زدن، تهديد كردن، لرزيدن، لگد و كتك زدن، گريه كردن و ...)

17. روش هاي آرامش دهي را به آن ها آموزش دهيم از جمله :

الف – تنفس عميق : يعني دم عميق با يك شماره و نگهداري هوا در شش ها تا چهار شماره و بعد بازدم آهسته با دو شماره

ب – تجسم : يك تصوير آرامش بخش مثلاً خود را شناور داخل يك قايق كه به آرامي همراه امواج تكان مي خورد تجسم كنيد يا تصور يك ساعت شني كه عصبانيت مثل دانه هاي شن به آرامي از بدنش خارج مي شود.

ج – روش آدم آهني و عروسك پارچه اي : از او مي خواهيم مثل يك آدم آهني عضلات خود را سفت كند و بعد از پانزده ثانيه عضلات خود را سفت كند و بعد از پانزده ثانيه عضلات خود را مثل يك عروسك پارچه اي شل كند.

د – حرف زدن هاي مثبت با خود : ولش كن، بي خيال، خونسرد باش، نمي گذارم مرا عصباني كند و ...

18. يكي از دلايل عصبانيت و ناراحتي فرزندان اين است كه نمي توانند احساسات خود را به درستي بيان كنند، با كمك عكس و فيلم و نقاشي يا صورتك هاي كارتوني انواع احساسات مثل ( خشم، ترس، شادي و غم و....) را به آن ها آموزش دهيم.

19. چون بسيار از ناسازگاري هاي كودكان به دليل عدم آشنايي والدني با مهارت هاي زندگي است توصيه مي شود مهارت هاي ارتباطي مثل گوش دادن، ابراز وجود، حق مسأله و تصميم گيري و ديگر مهارت هاي زندگي را خود بياموزيم و به فرزندانمان نيز آموزش دهيم.(جهت آشنايي بيشتر مي توانيد به بروشورهاي مهارت هاي زندگي از شماره 34 تا 44 مراجعه فرماييد)

20 . در مورد كودكان بيش فعال علاوه بر موارد فوق رعايت موارد زير تأكيد مي شود،
الف – دارو درماني مستمر زير نظر روانپزشك كه ممكن است تا چند سال طول بكشد، چرا كه با تشخيص و مراقبت درست اكثريت قريب به اتفاق آنان تا پايان دوره نوجواني درمان مي شوند.

ب – تأمين خواب مناسب شبانه به هر طريق ممكن ، حتي با اعلام خاموشي براي تمامي اعضاي خانواده، مثلاً ساعت 9 شب

ج – پرهيز از خوردن قند و شكر، نوشابه گازدار، كاكائو، چيپس ، پفك و ...

د – آموزش والدين در زمينه شيوه ي برخورد با آن ها و نحوي كمك كردن به فرزند بيش فعالشان در انجام كارهاي روزانه .  

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم دی 1386ساعت 21:38  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

فريضه نماز

نماز انجام مراسم خاصي براي نشان دادن پرستش و راز و نياز با خداست.

نماز سرود توحيد و يكتاپرستي، فضيلت ، پاكيف ذكر و ياد خداست.

نماز بهترين وسيله ارتباط انسان با خداست كه به وسيله آن انسان از آرامش برخوردار و از بديها و تباهي ها دوري مي جويد:

    الا بذكرالله تطمئن القلوب ------------ سوره رعد (13)

    ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر --- ------- سوره عنكبوت ( 29)

آثار تربيتي نماز

     انضباط : فرد از ركعت هاي معين و آداب و شرايط خاص اقامه نماز و اجزاي معين آن نظم و انضباط را مي آموزد.

    وقت شناسي : از اين كه نماز در وقت معيني بايستي اقامه شود و دقيقه اي قبل و يا بعد از وقت قابل قبول نيست انسان وقت شناسي را مي آموزد.

      طهارت و پاكيزگي : رعايت شرايط قبل از اقامه نماز، طهارت جسمي و رعايت شرايط در حين و بعد از اقامه نماز طهارت روحي در انسان را فراهم مي آورد.

     حق شناسي : از اين كه لباس و محل نمازگزار نبايد غصبي باشد، انسان حق شناسي و رعايت حقوق ديگران را مي آموزد.

       بيداري : با تمركز حواس (جمع كردن فكر به يك نقطه) هوشياري و تفكر را از اقامه نماز مي آموزد.

شيوه هاي جذب فرزندان به اقامه نماز

1.     ايجاد احساس خوشايند نسبت به نماز

اولين گام اين است كه تلاش كنيم تا احساس خوشايندي نسبت به نماز پيدا كند زيرا اگر احساس خوبي به نماز داشته باشد خود به دنبال كسب اطلاعات و شناخت بيشتر نسبت به آن برمي آيد و به ايجاد گرايش مثبت و بجاي آوردن نماز در او منجر خواهد شد.

2.  به كارگيري شيوه هاي غيرمستقيماز به كارگيري جبر و فشار در فرزندان براي انجام فريضه نماز اكيداً پرهيز كنيم و از روش هايي استفاده نماييم كه مطابق رغبت ها و انگيزه هاي خود آگاهانه و دروني دانش آموزان باشد.

3.  استفاده از الگوهاي رفتاريهمانند سازي با الگوي محبوب امري طبيعي و فطري است، مشاهده ي والدين، دوستان ، نزديكان ، خويشان و ديگر الگوها در حين اقامه نماز با معنا، اثر خوشايندي در جذب او به اين فريضه مهم خواهد داشت. فلذا ضمن تعظيم و تكريم نماز از جانب خودمان خصوصاً در سفر، ميهماني، مجالس عروسي ، اردو و ... زمينه ي ديدار فرزندانمان با الگوهاي محبوب فراهم آوريم.

4.  بيان خاطره هاي زيبا در اهميت و عظمت نمازدر مناسبت هاي مختلف از خاطرات زيبا و اثر بخش نماز كه خود تجربه كرده ايم و يا از ديگران شنيده ايم و خوانده ايم براي فرزندانمان نقل نماييم.

مثلا":

     - برخورد حضرت امام خميني (ره) با اطرافيان در بيمارستان كه به علت استفاده از داروي مسكن او را از خواب بيدار نكردند براي نماز و ...

     - برخورد شهيد رجايي كه وقت اذان، غذا آوردند، گفت :‌عهد كرده ام هيچ وقت قبل از نماز، ناهار نخورم و ...

     - شيوه نماز خواندن شهيد مطهري كه هيچگاه با لباس خانه نماز نمي خواند حتي نماز صبح و ...

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم دی 1386ساعت 21:36  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

آیا می دانید

  مي گويند اين ويژگي ها بعضي از مهارت هاي يك معلم خوب هستند:  برقراري ارتباط چشمي ،براي دانستن اينكه فرد موضوع را فهميده  باز خورد گرفتن با سوال كردن ،تا معلم متوجه شود آيا مي تواند درس را ادامه بدهد يا نه و درنهايت درك اين نكته كه معلم و شاگرد بايد با هم گام بردارند و ...

        حالا مي خواهيم ببينيم در دنياي حيوانات رابطه معلم و شاگردي چگونه است:مورچه ها تكنيك هايي در آموزش دارند كه باعث شرمندگي محققان شده است.

       مورچه ها هم مثل آدم ها، معلم دارند؛ معلم هاي ريزه ميزه اي كه به شاگردان نشان مي دهند براي اينكه عضو مفيدي در اجتماع باشند بايد بدانند و ياد بگيرند.جالبترين كشف دانشمندان اين است كه مورچه هاي معلم، سرعت خود را با سرعت نوآموزان تنظيم مي كنند و قبل از شروع درس بعدي ، به اين اطمينان مي رسند كه بچه مورچه،درس قبلي را خوب ياد گرفته باشد.

       در دنياي حيوانات معلم تعريف معيني دارد؛ كسي كه در حضور مشاهده گر بي تجربه و تازه كار، رفتارش را طوري تغيير مي دهد كه شاگردش سريع تر ياد بگيرد. دردنياي آدم ها، شاگرد براي يادگيري هزينه مي كند اما بين مورچه ها اين معلم است كه بايد بهاي تعليم را بپردازد و آن كند شدن سرعت خودش است.

       درضمن اعتقاد بر اين است كه در آموزش، باز خورد دو طرفه بين شاگرد و معلم وجود دارد. به عبارتي، معلم اطلاعات و راهنمايي هاي لازم را در حد توانايي شاگرد به او مي دهد و شاگرد هروقت كه درس را ياد گرفت ، به معلم علامت مي دهد.پايت را بگذار جاي پاي من ،مورچه ها با كمك مولكول هايي شيميايي به نام فرمون، موقع راه رفتن برروي زمين ردي از خود به جاي مي گذارند و به اين وسيله مورچه هاي ديگر را به سمت غذا راهنمايي مي كنند اما فقط خودشان از كار خود سر در مي آورند. به همين خاطر يك مورچه معلم (كه ماده است) كار هدايت نفر به نفر را به عهده مي گيرد. او يك مورچه تازه كار كه مايل است به خاطر غذا دنبال او بيايد را پيدا مي كند و به او آموزش مي دهد. اين نو آموز موقع راه رفتن، پي در پي مي ايستد و با پاهايش به شكم و پاهاي مورچه معلم ميزند تا به او بفهماند اين روند را ادامه بدهد. اگر اينكار را انجام ندهد مورچه معلم مي ايستد .وقتي فاصله بين اين دو خيلي زياد مي شود، معلم سرعتش را كم و مورچه نوآموز سرعتش را زياد مي كند. معلم در واقع با اين كار از خود گذشتگي مي كند چون در حالت عادي سرعتش 4 برابر اين مقدار است.اين مورچه جديد آن قدر درسش را خوب ياد مي گيرد كه بتواند خودش معلم شود و جريان اطلاعات در كلني مورچه ها را برقرار نگه دارد.

      مي بينيد كه شگفتي هاي دنياي آفرينش خداوند در كوچكترين موجودات هم جلوه گري مي كند. پس لطفا اين دفعه كه خواستيد سهواً يا خداي نكرده عمداً مورچه اي را زير پاي مباركتان له كنيد به اين فكر بيفتيد كه چه دنياي در همين مخلوق كوچك به چشم نيامدني نهفته است. آن وقت حتما دورش خواهيد زد.

                                                                                                              بر گرفته شده از وبلاگ وحدت بجنور

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم دی 1386ساعت 21:35  توسط هیأت امناء آموزشگاه  | 

منشور اخلاقی دانش آموزان

                                           « به نام خداوند جان خرد »

 در راستاي رسالت وماموريت آموزش وپروش وجهت دهي به رشد همه جانبه دانش آموزان در پايه تعاليم ودستورات دين مبين اسلام منشور اخلاقي مدرسه به شرح زير تعيين مي گردد.

مديران ،برنامه ريزان وهمه افرادي كه در تعليم وتربيت دانش آموزان نقشي بر عهده دارند ،بايد برنامه ريزي امور ،سازمان دهي فعاليت ها وانجام وظايف مرتبط را به گونه اي طراحي واجراء نمايند كه در پايان دوره تعليم ابتدايي دستيابي دانش آموزان به اهداف تعيين شده امكان پذير گردد.

احترام را بايد:

              در خانه آموخت؛

                               در مدرسه تمرين كرد؛

                                                            در جامعه كامل نمود.

                                                                                        آندره موروآ

  

                                       «منشوراخلاقي دآنش آموزان »

 

1.      راستگو و امين است.

2.      موٌدب ومهربان است .

3.      به عهد خود پاي بند است.

4.      مظاهرحياء وعفت در او اشكار است.

5.      احترام به بزرگتر را وظيفه خود   مي داند.

6.      به نظرات بزرگتر ها توجه مي كند .

7.      از والدين خود اطاعت مي كند.

8.      شجاع وصبور است .

9.      تميز است وپاكيزگي را دوست دارد.

10.   تكاليف شخصي روزانه خود را شخصاً انجام مي دهد .

11.   براي رسيدن به موفقيت پشتكار دارد وتلاش مي كند .

12.   پوشش اسلامي را دوست دارد و آن را رعايت مي كند .

13.   اوغات فراغت خود را با فعاليتها وبازي هاي مناسب پر مي كند .

14.   اميدوار و با نشاط است و از مواجهه با مشكلات نمي هراسد .

15.   ظاهري آراسته دارد.

16.   خطا واشتباه ديگران را در مورد خود مي بخشد.

17.   براي رفتارهاي خود با ديگران دليل دارد.

18.   در ارتباط با ديگران از كلمات محبت آميز و دوستانه استفاده  مي كند .

19.   به هم كلاسان و همسالان خود در انجام وظايف ياد گيري كمك   مي كند.

20.   در برابر رفتارهاي ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح مي كند .

21.   نظم و انضباط را در خانه ،مدرسه و اجتماع رعايت مي كند.

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم دی 1386ساعت 21:34  توسط هیأت امناء آموزشگاه  |